15/10 onsdag

Idag regnade det nästan hela dagen. Jag hade bestämt tid med Sara vid brukshundsklubbens lokaler klockan 14. Atlas och jag provade en ny taktik idag. Fåordig taktik. Redan ifrån att vi vaknade pratade jag knappt med honom och om jag gjorde det sa jag kanske bara nej eller sitt och beröm förstås. Hade inga höga förväntningar på honom med denna metod. Men oj vilket underverk. Atlas la sig snällt och väntade tills jag hade ätit färdigt min frukost. När jag senare satt vid datorn gjorde han ett försök till lekinvit. Jag sa nej och ignorerade honom, då la han sig istället ner och sov. Jag har alltid fått dåligt samvete innan och tänkt att han har tråkigt. Men det var så tydligt att Atlas bara mådde bra att få tydliga regler för vad som gällde just då.

Klockan 13.30 åkte vi till Brukshundsklubben då hade vi inte hunnit gå på promenad under dagen. Han hade självklart fått kommit ut i trädgården för sina behov. Jag var orolig att han skulle ha alldeles för mycket energi när vi kom dit men Atlas var lugn och cool. Herregud som en helt annan hund. Jag har nog inte fattat hur mycket jag stissar upp honom med allt mitt prat.

Jag och Sara gick in i skogen, en riktig Ronja Rövaradotter skog. Det var jätte härligt. Atlas fick vara lös och han sprang och badade i alla sumpmarkspölar han kunde hitta. Så fort vi ropade på honom kom han. Sara visade mig ettt nytt sätt att träna honom och leka med honom. Hon gömde flera godisar runt ett träd, vissa var tvungna att grävas fram och vissa var han tvungen att ställa sig emot trädstammen för att nå. Detta är helt nytt för Atlas och han såg så nöjd ut när han förstod hur han skulle göra för att nå korvbitarna som satt på grenarna.

Han fick krypa under stockar och leka kurra gömma. Atlas var jättelycklig. Min underbara vovve.

Vi hittade massor utav svamp oxå, kommer inte ihåg vad den hette men plötsligt kom vi på ännu ett användningsområde för bajspåsarna :o).

Tack snälla Sara för alla tips och knep du lär ut till oss.

När vi kom hem fick Atlas duscha, fattar inte varför det är så läskigt när han är så glad i att blöta ner sig utomhus.

Sen skulle jag iväg och jobba, Atlas somnade som en stock.

Bantningen börjar gå trögt nu, usch vad jag har börjat fuska. Håller dock stegen på över 10000 och äter mina frukter och jag har gått ner 3 kilo, men har ju en hel del kvar.
Jag får ta en nystart när Jonas kommer hem ifrån New York igen, man blir lite väl låst med hunden. Hmm skönt att ha någon att skylla på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0